لوگو شاون تجهیز
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

سنسور مجاورتی القایی چیست

شاید این سؤال برای بسیاری از افراد جامعه پیش بیاید که سنسور مجاورتی القایی چیست. در واقع از این نوع سنسور به‌عنوان وسیله‌ای برای تشخیص وجود اشیا یاد می‌شود. این محصول یک سنسور تشخیص فلز به‌حساب می‌آید که هیچ نیازی به برقراری تماس با اشیا ندارد، پس تنها قادر به شناسایی قسمت‌های فلزی هر جسم می‌باشد. سنسور مجاورتی القایی، از اصل القای الکترومغناطیسی در اندازه‌گیری بهره می‌برد. پس از شناسایی یا اندازه‌گیری، اطلاعات موردنظر را به المان‌های الکتریکی منتقل می‌کند. این محصول از چندین نوع مختلف برخوردار است، هر کدام از آن‌ها برای مصارف خاصی تولید می‌شوند.

کاربرد سنسور مجاورتی القایی

این سنسورها دارای ساختار بسیار مطلوبی بوده و می‌توان از آن‌ها در زمینه‌های مختلفی بهره برد. همچنین برای استفاده در محیط‌های دشوار طراحی شده است، به همین دلیل حتی در سخت‌ترین شرایط نیز می‌تواند مورداعتماد باشد. به‌طوری‌که این سنسور، در محیط‌های آلوده، روغنی و چرب هیچ مشکلی نخواهد داشت و به‌درستی کار می‌کند. این دلایل باعث شده است، از این نوع سنسور در زمینه مونتاژ خودروها استفاده شود.

 برخی مواقع نیاز به تشخیص موقعیت حرکت برخی اجسام و کنترل آن‌ها وجود دارد که این دستگاه به‌خوبی این کار را انجام می‌دهد. از دیگر کارایی‌های سنسور مجاورتی القایی می‌توان به تولید کویل و ترانسفورماتور، موقعیت ابزار، تشخیص فاصله، ماشین‌کاری، فرایند صنعتی خودکار، کنترل سیستم نقاله، چراغ ترافیکی، سنجش سرعت، تولید پالس، آشکارساز فلزی و سوئیچینگ اشاره کرد.

عملکرد ترانزیستور در سنسور القایی

اگر بخواهیم بگوییم، نقش ترانزیستور در سنسور مجاورتی القایی چیست، باید عملکرد آن را بررسی کنیم. در سنسور القایی، جریان با استفاده از ترانزیستور کنترل می‌شود که می‌تواند باتوجه‌به نوع سنسور به دو صورت PNP یا NPN باشد. در نوع NPN با اتصال ترانزیستور به تغذیه، جریان از بیس به امی‌تر می‌رود، در نتیجه ترانزیستور روشن می‌شود. همچنین یک جریان از کلکتور به امی‌تر می‌رود و خروجی از ترمینال خروجی و کلکتور گرفته می‌شود. در نوع PNP که به نسبت کم‌تر رایج است، جریان از طریق امی‌تر به بیس می‌رود و باعث روشن‌شدن ترانزیستور می‌شود. در سنسور NPN هر گاه یک جسم از جنس فلز در فاصله نزدیک نباشد، خروجی یک است و در هنگام تشخیص، خروجی به صفر تغییر خواهد کرد. این عملکرد در سنسورهایی که دارای ترانزیستور PNP می‌باشند، به طور برعکس است.

مزایا و معایب سنسور القایی

این سنسور دارای برخی مزایا و معایب است که اگر بخواهیم آنها را بررسی کنیم، باید به این موارد اشاره کنیم. عمر این محصول بسیار مفید و طولانی می‌باشد، باتوجه‌به نداشتن کنتاکت مکانیکی، هیچ‌گونه گردوغبار یا رطوبتی وارد آن نمی‌شود. همچنین با وجود برخی ویژگی‌های خاص در این سنسور، در دماهای مختلف کاربرد دارد. از سرعت بالای آن در قطع سوئیچینگ نباید گذشت، همچنین هنگام سوئیچینگ هیچ نویزی ایجاد نمی‌شود. البته علاوه بر این مزایا دارای برخی معایب می‌باشد که اطلاع داشتن از آن‌ها ضروری است. سنسور القایی از قابلیت تنظیم محدوده تشخیص برخوردار نیست، در نتیجه محدوده حساسیت آن به شکل، نوع و سایز وابسته است. یکی دیگر از ضعف‌های مهم سنسور القایی، وابسته بودن آن به جریان متناوب است، زیرا تنها با استفاده از آن فعال می‌شود.

انواع سنسور القایی

 هر سنسور از نظر ویژگی‌های فنی، عملکرد و کاربرد متفاوت است، بر همین اساس سنسور القایی به چندین بخش تقسیم می‌شود. از ویژگی‌های مهمی که این سنسورها را از یکدیگر جدا می‌کند، می‌توان به مواردی مانند؛ نوع ورودی و خروجی، فاصله دید، سرعت یا فرکانس کاری و خروجی‌های خاص اشاره کرد. برندهای زیادی در زمینه تولید انواع سنسورهای القایی کار می‌کنند که از سنسور القایی آتونیکس و سنسور القایی لویز، می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین آن‌ها نام برد.

سنسور القایی flush mount

 در واقع یک نوع سنسور محافظت شده است که می‌توان آن را به طور مسطح و در تماس با سطح فلزات نصب کرد. در این محصول، هسته فریت، میدان تابش را در مسیر مورداستفاده متمرکز می‌سازد. همچنین هر حسگر محافظت شده از حلقه‌ای فلزی برخوردار است که به‌دور هسته نصب می‌شود، تا تشعشعات جانبی میدان الکترومغناطیسی را کم‌تر کند. این نوع سنسور قابلیت تشخیص اهداف مختلف را دارد که این عمل تنها از روبه‌رو انجام می‌شود. قسمت حساس این سنسورها در بدنه فلزی قرار می‌گیرد، تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

سنسور القایی non flush mount

 این محصول که به‌صورت محافظت نشده می‌باشد، فاقد هر گونه حلقه در اطراف خود، برای کاهش‌یافتن تشعشعات میدان الکترومغناطیسی است. همچنین از قابلیت نصب به‌صورت تماسی با سطح برخوردار نمی‌باشد، پس باید یک ناحیه در اطراف سطح حس‌کنندگی باشد که دارای فلز نباشد. در نصب آن باید به این موردتوجه شود که سطح فلزی حداقل دوبرابر فاصله حس‌کردن، با سطح سنسور فاصله داشته باشد. در این محصول قسمت حساس در یک بدنه پلاستیکی قرار می‌گیرد، البته نوع فلزی آن نیز وجود دارد.

سنسور القایی سرعت

 همان‌طور که از نام آن پیدا است، سنسوری برای تشخیص سرعت می‌باشد و از آن در موقعیت‌های مختلف، برای اندازه‌گیری سرعت استفاده می‌شود. میدان مغناطیسی در بخش حساس آن وجود دارد که حرکت چرخ‌دنده‌ها باعث تغییر این میدان می‌شود. تغییرات به‌صورت پالس‌هایی در خروجی پدیدار می‌شوند، البته در بعضی سنسورها، به تقویت‌کننده در خروجی نیاز است. این نوع سنسور در اندازه‌گیری سرعت مواردی همچون؛ لوکوموتیو، پمپ، موتور، چرخ‌دنده و توربین کاربرد دارد. همچنین لازم به ذکر است، سنسور القایی سرعت از نظر ولتاژ تغذیه، نوع خروجی و تعداد سیم به چند بخش تقسیم می‌شود.

انواع سنسور القایی مجاورتی

سنسور القایی namur

 سنسور آنالوگ در زمان تشخیص فلزات، از خود عکس‌العمل نشان می‌دهد که در خروجی به‌صورت ولتاژ یا جریان خطی می‌باشد. این محصول ولتاژ خروجی خود را نسبت به مقدار میدان مغناطیسی عمود بر سطح تنظیم می‌کند، این ولتاژ خروجی به‌صورت مثبت یا منفی است. هرگاه جسمی توسط سنسور شناسایی شود، جریان خروجی افت کرده و به کمتر از ۲/۱ آمپر می‌رسد. همچنین وقتی جسم دور شود، جریان افزایش پیدا کرده و بیش از ۱/۲ آمپر خواهد بود. به‌صورت کلی می‌توان آن را در دو حالت، اتصال مستقیم به مدار الکتریکی و اتصال مستقیم به آمپلی‌فایر به کار برد.

حال که متوجه شدید، سنسور مجاورتی القایی چیست، مطئنا از اهمیت وجود آن آگاه هستید. باید بدانید این محصول بسیار حساس بوده و باید در مصرف آن احتیاط کنید. با مصرف درست و اصولی این سنسور، می‌توان از عملکرد بی‌نظیر آن بهره‌مند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سنسور مجاورتی القایی چیست؟
فهرست مطالب